Jak rozpoznać, że dziecko potrzebuje terapii integracji sensorycznej?

sensory integration exercises for violations of s 2025 01 10 12 41 09 utc Easy Resize.com

Każde dziecko rozwija się we własnym tempie, jednak czasem rodzice i opiekunowie zaczynają zauważać pewne trudne do zrozumienia zachowania. Nie zawsze są one wynikiem „trudnego charakteru” czy „fazy rozwojowej”. Bardzo często ich źródłem są trudności z przetwarzaniem bodźców zmysłowych, czyli tzw. zaburzenia integracji sensorycznej (SI).

Czym jest integracja sensoryczna? Integracja sensoryczna to proces neurologiczny, dzięki któremu mózg odbiera informacje z narządów zmysłów (wzroku, słuchu, dotyku, węchu, propriocepcji, układu przedsionkowego), przetwarza je, a następnie odpowiada adekwatnie do sytuacji. Gdy ten proces nie działa prawidłowo, pojawiają się problemy z koncentracją, koordynacją ruchową, emocjami, a także codziennym funkcjonowaniem.

Najczęstsze objawy zaburzeń SI u dzieci:

  • nadwrażliwość na dźwięki, dotyk, zapachy,
  • unikanie huśtawek, karuzel lub przeciwnie: potrzeba intensywnych bodźców ruchowych,
  • trudności z ubieraniem się, zwłaszcza w przypadku szorstkich tkanin,
  • opóźnienia w rozwoju mowy lub motoryki małej,
  • łatwe rozpraszanie się, problemy z koncentracją,
  • niechęć do zabaw manipulacyjnych, jak rysowanie, układanie klocków,
  • impulsywność, wahania nastroju, trudności w relacjach z rówieśnikami.

Kiedy warto udać się na diagnozę? Jeśli kilka z powyższych objawów utrzymuje się przez dłuższy czas i zauważysz, że negatywnie wpływają na funkcjonowanie dziecka w domu, przedszkolu czy szkole, warto skonsultować się z terapeutą integracji sensorycznej. Specjalistyczna diagnoza polega na obserwacji dziecka podczas różnorodnych aktywności oraz wykonaniu testów standaryzowanych.

Na czym polega terapia SI? Terapia integracji sensorycznej to forma zajęć prowadzonych w specjalnie przystosowanej sali, bogatej w sprzęty stymulujące różne zmysły: huśtawki, podwieszki, piłki, drabinki, ścieżki sensoryczne. Zajęcia są prowadzone indywidualnie, a ich celem jest poprawa przetwarzania bodźców zmysłowych i usprawnienie działania mózgu.

Terapia SI pomaga dzieciom lepiej radzić sobie z codziennymi zadaniami, staje się bardziej skoncentrowane, spokojniejsze i chętniej uczestniczą w zabawach oraz nauce.

W gabinecie Słuchawka terapia SI prowadzona jest z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka, w bezpiecznej i wspierającej atmosferze.