Przetwarzanie słuchowe – czym jest i kiedy warto je zbadać?

boy and girl happily studying at home using lapto 2025 03 11 03 17 31 utc Easy Resize.com

Czy zdarzyło Ci się powiedzieć coś do dziecka, a ono… jakby Cię nie słyszało? Może nauczyciel sygnalizował, że uczeń nie nadąża za poleceniami albo często się wyłącza? Mimo prawidłowego słuchu dziecko może mieć trudności ze zrozumieniem mowy – nie z powodu złego słuchu fizycznego, ale z powodu problemów z przetwarzaniem słuchowym.

Czym jest przetwarzanie słuchowe?

Przetwarzanie słuchowe (z ang. Auditory Processing, APD lub CAPD) to sposób, w jaki mózg odbiera, rozpoznaje i interpretuje dźwięki. Dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego słyszy dźwięki prawidłowo, ale jego mózg nie potrafi ich odpowiednio „obrobić”. To tak, jakby radio miało dobry zasięg, ale szumiało i przerywało – coś słychać, ale trudno to zrozumieć.

Zaburzenia APD nie są chorobą, ale zespołem trudności, które mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie dziecka – w szkole, domu i kontaktach społecznych.

Jakie objawy mogą świadczyć o zaburzeniach przetwarzania słuchowego?

Rodzice i nauczyciele często zauważają u dzieci z APD takie objawy jak:

  • Brak reakcji na polecenia – jakby dziecko „nie słyszało”,
  • Trudności ze zrozumieniem mowy, zwłaszcza w hałasie,
  • Mylenie podobnie brzmiących słów,
  • Problemy z czytaniem, pisaniem, głoskowaniem,
  • Kłopoty z koncentracją i skupieniem uwagi,
  • Ból głowy lub zmęczenie po hałasie,
  • Nadwrażliwość na dźwięki lub przeciwnie – zbyt duża tolerancja na hałas,
  • Trudności z lokalizacją dźwięku (np. nie wie, skąd ktoś woła),
  • Mylenie strony lewej i prawej,
  • Problemy z nauką języków obcych,
  • Drażliwość, impulsywność lub wycofywanie się z kontaktów z rówieśnikami.

Często pierwszym krokiem rodzica jest wizyta u laryngologa, który stwierdza, że słuch fizyczny dziecka jest całkowicie prawidłowy. Wtedy warto pomyśleć o diagnozie przetwarzania słuchowego.

Jak wygląda diagnoza APD?

Badanie przetwarzania słuchowego to nieinwazyjna procedura, która dostarcza cennych informacji na temat funkcjonowania słuchowego dziecka. W trakcie diagnozy dziecko słucha różnych dźwięków przez słuchawki i wykonuje zadania przypominające zabawę – np. zgadywanki, reagowanie na różne dźwięki, lokalizowanie ich źródeł.

Aby dobrze przygotować się do badania, warto:

  • Zebrać dokumentację od nauczycieli, psychologów czy logopedów,
  • Wypełnić ankietę przygotowaną przez terapeutę,
  • Opowiedzieć dziecku, że badanie to zabawa ze słuchawkami i dźwiękami – dzięki temu nie będzie się stresować.

Po badaniu terapeuta omawia wyniki i – jeśli stwierdzi trudności – proponuje indywidualny plan wsparcia.

Jak pomóc dziecku z APD?

Dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego nie zostaje samo ze swoimi trudnościami. Kluczowe formy wsparcia to:

  • Terapia słuchowa – np. metodą Johansena, Neuroflow lub Tomatisa, które poprawiają zdolność mózgu do analizy dźwięków,
  • Terapia logopedyczna i pedagogiczna – wspiera rozwój językowy i szkolny,
  • Terapia SI (integracja sensoryczna) – gdy problemy słuchowe są częścią szerszych trudności sensorycznych,
  • Wsparcie psychologiczne – szczególnie gdy dziecko ma obniżone poczucie własnej wartości lub trudności emocjonalne,
  • Dostosowanie otoczenia – np. ograniczenie hałasu, stosowanie wzmacniaczy głosu, jasne i proste polecenia.

Ważne jest, by działać kompleksowo – terapia słuchowa to tylko jedna z wielu cegiełek w budowaniu lepszego funkcjonowania dziecka.